Kafferostning – försök 1 – uppdatering

Bara ett kort tillägg.

Hade bestämt mej för att kasta bort det som inte blev så lyckat igår. Men tänkte ändå: får prova en kopp till för å se hur illa det egentligen var…

Öppnar burken och hör hur det pyser, ungefär som att öppna en flaska med kolsyrad dryck. Märkligt.

Maler böner, kokar en kopp.

Hmm. Det smakar annorlunda än igår. Markant annorlunda. Den grilladekorvsmaken är nästan helt borta och det är betydligt mindre skrikigt och vasst i smaken. Kan den ha mognat på något sätt av de här dryga 20 timmarna som gått sen rostningen?

Lite google-fu för att stilla nyfikenheten.

Jo, det verkar som jag har missat att läsa en hel del om ”efter rostningen”.

Tydligen ska kaffebönorna ”vila” ett tag, ju hårdare rostning desto längre. Typ upp till en vecka. Och pyset jag hörde kom från koldioxid som lämnat bönorna efter rostningen. I allra högsta grad smakpåverkande.

Så, efter den lilla missade detaljen var det kanske inte så konstigt att det smakade pyton igår och den där ivriga lilla pojken framför Kalle på julafton (läs ugnen igår) får nog tålmodigt vänta några dagar till innan det faktiskt går att göra ett riktigt utlåtande om rostningen. Suck. Tålamod. Inte min paradgren i det här fallet!

Så jag får säga som robot-Arnold: I’ll be back!