Kaffe och kaffe – stor skillnad

Jo, jag får väl bara erkänna på en gång… jag har blivit en kaffenörd.

…och det är skillnad på kaffe och kaffe…

Först tyckte jag inte om kaffe. Alls. Det var vedervärdigt.

Sen hände något när jag var i 30+.

Först var jag lite nyfiken. Drack lite då och då. Nån period ganska regelbundet. Men nja. Inte super impad. Så jag släppte det igen.

Fast forward. Mitt i pandemin, våren 2021. Jag har under en längre period förlorat kampen mot diabetes och greppade ett sista halmstrå och gjorde en Gastric Bypass (magoperation). De sa innan att en av ”biverkningarna” kunde var att smaken ändrades lite. Jo tack! Nästan direkt när jag vaknade upp ur narkosen (nej, det är inte sant, jag skriver det bara för att det ska bli en bra story) kände jag ett starkt kaffesug. 41 år gammal blev kaffe något som inte lägre var brunt och smakade illa. Det blev Kaffe. Nej inte bara Kaffe med stort K, det blev K A F F E!

Där å då hade Espresso House en kaffeprenumeration där det gick att dricka hur mycket kaffe som helst för en fast månadssumma. De gick inte i vinst på mej kan jag säga. Som trogen tågpendlare passerade jag ett EH minst en gång varje vardag och inte så sällan behövde jag vänta lite… och vad bättre sällskap än en… just det… kaffe?!

Tidigt stod det ändå klart för mej, det är skillnad på kaffe och kaffe. Det första jag landade in i var att jag gillar mer mörkrostat än mellanrostat. Mörkrostat och starkt. Det är min ”go to” kopp.

Men det stod också klart för mej ganska tidigt att jag ändå gillar lite variation. Så första steget var att hitta ett vardagskaffe och ett helgkaffe. Två olika sorter. Lite variation, å lite guldkant på helgen.

Sen började jag nyfikna mej på lite olika bryggmetoder. Presskaffe. Mokka bryggare. Espressomaskin. Färskmalet kaffe. Dropp bryggning (V60 eller Pour Over). Fukta kaffet innan och låta det öppna upp sej. Olika temperaturer på vattnet. Flergångsfilter. Olika färg på filter. Olika tillverkare. Skölja eller inte skölja. Filtrera vattnet. Vatten från flaska. Smaksatta kaffebönor. Clever Dripper. Chemex. European Coffee Brewing Centre (ECBC) certifieringar för bryggare. Malningsgrad. Doseringar i gram (för både kaffe och vatten). Förvärmning av kopp. Ja, du hör. Oändliga möjligheter.

Senaste djupdykningen är att rosta kaffebönor själv hemma. Inte för att jag tror att jag på något sätt kan mäta mej med riktiga kafferosterier, men spännande att prova. Metoden jag tänker prova är rostning på plåt i ugn och nedkylning i plåtdurkslag. Får återkomma om hur det gick.

Nuvarande standarduppsättning är:

  • Vardagskaffe, mörkrost. (Gärna Forza!)
  • Helgkaffe, mörkrost. (Gärna Maria Zoega)
  • Finkaffe, mörkrost. Hela bönor som mals. (Ofta annat mörkrost, exempelvis från Arvid Nordqvist Festivia eller Franskrost)
  • Smaksatt kaffe, choklad eller apelsin och choklad. Hela bönor som mals.
  • Lyxdroppkaffe, inte mörkrostat. Gärna fruktiga toner och olika sorter, helt från olika delar av världen, olika rosterier och olika rostningsgrader. Givetvis hela bönor som mals.
  • Kvällskaffe, koffeinfritt mörkrost. (Zoegas)

Nuvarande favvo metoder, förutom kaffebryggare (givetvis certicierad enligt ECBC) är V60-droppkaffe.

Där har jag också lärt mej från Bruket (Café i Helsingborg) att även serveringen har betydelse. Så numer dricker jag även V60-droppkaffet hemma i en vacker liten mugg, snarare än vardagsmuggen som innehåller större volym.

Har också möjlighet att köra Press-kaffe och variant av Chemex-bryggning hemma. Men mest bang for the Buck (enligt mina smaklökar) är bryggkaffe + V60.

(Å nej, jag är inte sponsrad av Zoegas, EH eller Bruket, men kan möjligen anklagas för att vara lokalpatriot!)