Lovade att återkomma kring kafferostning. Nu är första försöket gjort och jag har än så länge mest stärkt min tes att det är ett hantverk som kan bemästras och att jag inte är ens i närheten av det (än).
Försöket inleds med många okända faktorer:
- Vilka smaker ”går att få till” med råvaran?
- Hur går ens rostning hemma till?
- Hur lång tid ska det rostas?
- Vilken temperatur ska jag rosta på?
- Hur snabbt kan och ska det svala efteråt?
Efter att ha sovrat terrängen på internet hade jag en ganska god bild av hur första försöket skulle gå till.
- Ugn på 230 grader C.
- Rosttid på 15 minuter (eftersom jag gillar mörkrets).
- Avkylning i durkslag i metall, under omrörning med träslev.
- Mängd orostade bönor: 250 g.
Resten fick gå på volley och improvisation… och det visade sej vara en hel del som fick hamna i den kategorin.
Jag förvärmde ugnen till 230 grader och insåg den första utmaningen… vredet är ju inte jätte exakt, så om jag ska ha något hopp om att kunna återupprepa och lära mej från gång till gång så lär det vara bra att ha en ugnstermometer så att jag vet vad det faktiskt är för temperatur inne i ugnen.
Nåväl, undertiden ugnen värmde sej hällde jag ut de orostade bönorna på en vanlig plåt med bakplåtspapper (som troligen inte alls gjorde varken till eller från, så det blir utan det nästa gång) och spred ut dem så jämnt som möjligt. För min plåt- och ugnsstorlek visade sej att 250 g orostat kaffe var ganska bra mängd. Det hade inte gått med mer.
Sen in med plåten i ugnen och jag satte mej framför som ett barn på julafton framför Kalle. Men jag tror nästan att jag var mer entusiastisk än barnet. Förväntningarna och spänningen gick att ta på!
Medan timern tickade neråt från sina satta 15 minuter kom ett antal insikter som avlöste varandra.
Efter ett tag börjar det ryka lite från ugnsutblåset. Så det är bra att öppna ett fönster. Efter ytterligare en liten stund börjar det ryka ännu mer från ugnsutblåset. Så en fläkt hade varit bra, så att jag hade kunnat blåsa ut röken genom fönstret. En tacksamhet infann sej också – himla tur att jag inte har någon brandvarnare i köket, för om det ryker så här under själva rostningen, hur blir det då när ugnen ska öppnas?
En liten stunds reflektion över dofterna. Jag har förmånen att jobba nära Zoegas rosteri i Helsingborg och har ofta anledning att besöka Karlstad och har där även fått uppleva doften från Löfbergs rosteri. Den här doften var inte i närheten av den den väldoft som kan sprida sej runt ovan nämnda kaffeinstitutioner.
Med spänning följer jag den sakta skiftande färgen på bönorna som började som gröna, ganska snabbt blev lite ljusbeige och slutligen mörka. Eller ja, om jag ska vara ärlig, lite väl mörka. De flesta var mot slutet av de 15 minuterna ganska svarta.
Innan ugnsöppningen tänkte jag kort: antingen lägre temperatur eller kortare tid nästa gång. Eller både också.
Sen kom Lützen på besök i mitt lilla kök, och jag hade inte blivit förvånad om jag sett en Kalle Tolva irra omkring, eller någon av hans Karoliner för den delen. Igen en tacksamhet för att jag inte har en brandvarnare i köket.
Att hälla av (de svarta och högst troligen brända) bönorna från plåten till det förberedda durkslaget var inga konstigheter, men här kom en överraskning som jag inte var beredd på, fnas. Mycket fnas. Troligen något slags skal från bönan som nu helt frisläppt enkelt kan virvla omkring. Så det blev snabbt en ”hej-kom-och-hjälp-mej” situation med stök i köket. Men den fick vänta för att hanteras senare. Nu var kaffebönorna i fokus. Röra runt med träsleven i durkslaget. Åh, vilket underbart ljud. Men åh, så mycket mer fnas! Om jag tyckte det blev mycket från momentet med den korta och relativt städade flytten från plåten till durkslaget så var det ingenting jämfört med var som nu rasade ur alla möjliga hål från durkslaget. Note to self: nästa gång, gör det här över en spann eller i vasken. Inte ståendes i köket så att allt fnas kan få regna fritt och virvla runt dit de känner för.
Oklart hur länge jag rörde runt, men entusiasmen var fortsatt på topp och när jag utan problem kunde hålla i bönorna med handen och känna att de inte brände mej och var i en behaglig temperatur kunde jag inte hålla mej längre. Ner med ett gäng i kaffekvarnen, mala dem och på med kaffebryggaren. Undertiden vattnet rann igenom de nyrostade och nymalda bönorna var det en ypperlig tid att initiera första insatsvågen mot ”hej-kom-och-hjälp-mej”-situationen runt mej.
Fnas har tydligen en medfödd förmåga att kunna ta sej in överallt och sprida sej till de mest otillgängliga ställen som kan finnas i ett kök.
Så, hur smakade kaffet då?
Mja, får ärligt säga att det absolut inte var den godaste kopp kaffe jag smakat. Smaken var förvisso bekant. Lite som att äta den svarta, överdrivet välgrillade delen av korven. Men där bakom nånstans, fanns andra toner som troligen är de jag egentligen var ute efter.
Så efter första koppen kom tänkarhatten på. Alla bönor är ju inte lika svarta. Det finns några som är aningen mindre svarta. Någon enstaka har till och med någon slags brun nyans. Kan de smaka mindre som välgrillad korv och mer som kaffe?
Sorteringsdags. Ut med en godtycklig mängd på en (ljus) tallrik. Efter en lång stunds letande och pillande hade jag så att jag kunde mala till en kopp till. Med mindre hårt rostade bönor.
Den koppen var absolut bättre. Mer av spännande kaffetoner.
Så nästa gång är prio ett kortare rostningstid. Kanske 12 minuter? Temperaturen är en okänd faktor, men får fixa både fläkt och termometer tills det är dags för nästa rostning (som är av en annan sorts kaffeböna). Baserat på det försöket får jag fundera på om och i så fall hur jag vill ta rostningsförsöken vidare. Men en kanske rimlig tanke just nu (känns det som) är att köpa en större mängd av samma sort för att kunna prova lite olika temperaturer och tider och om och hur det påverkar smaken.
Så fortsättning följer! Och närmast får jag bestämma mej för om jag vill dricka upp mitt väldigt mörkrostade kaffe eller om jag ska låta det bli matavfall som kanske blir till bussbränsle eller något annat som kan göra nytta för oss.
Tack för din tid och på återläsande!